36. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΙΛΙΑΣ

 




Δεν είναι λίγα τα παιδιά που δυσκολεύονται να δημιουργήσουν φιλικές σχέσεις με συνομηλίκους και όχι μόνο. Σε αυτό συμβάλει η τόσο έντονη παρουσία του διαδικτύου στις ζωές μας και η χρήση αυτού, «κερδίζοντας» ολοένα και πιο νεαρούς οπαδούς.

   Αξίζει να σημειωθεί πως έως την ηλικία των τριών ετών, η κοινωνική δραστηριότητα εξαντλείται στο να είναι απλώς στον ίδιο χώρο με άλλα άτομα, χωρίς πραγματική διαπροσωπική αλληλεπίδραση. Από την ηλικία αυτή, το παιδί ξεκινά να αναπτύσσει πραγματικές φιλίες καθώς πλέον αντιμετωπίζει τους συνομηλίκους του ως άτομα με κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Παρόλο που η σχέση με τους ενήλικες  υποδηλώνει την ανάγκη για φροντίδα και καθοδήγηση, η επαφή με τους συνομηλίκους  στηρίζεται στην επιθυμία για συντροφικότητα και παιχνίδι. Ενώ το παιδί μεγαλώνει, μεταβάλλεται και η αντίληψη για τη φιλία. Μπορεί, πλέον να αντιληφθεί πως πρόκειται για κάτι με συνέχεια στον χρόνο, όχι δηλαδή κάτι παροδικό, αλλά  κάτι που θα υπάρχει και στο μέλλον.

   Το είδος της αλληλεπίδρασης αυτής λοιπόν, αλλά και η ποιότητα της, δείχνουν να αλλάζουν μορφή στην προσχολική ηλικία. Έως τότε, στόχος της σύναψης φιλικής σχέσης, είναι η διασκέδαση και το κοινό παιχνίδι. Μεγαλώνοντας, δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στα κοινά ενδιαφέροντα, την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη.

   Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά στη δημιουργία φιλικών σχέσεων; Αρχικά, είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό πως κάθε παιδί έχει διαφορετικούς ρυθμούς, συνεπώς  καλό θα ήταν, αυτό να μην προκαλεί έντονο άγχος στους γονείς. Ένα σημαντικό βήμα, για αρχή, είναι η ενθάρρυνση του παιδιού για τη δημιουργία φίλων, με σεβασμό στον χαρακτήρα του και την αποφυγή συγκρίσεων με άλλα παιδιά. Φανταστείτε να προσπαθείτε να αναπτύξετε φιλική σχέση ανάμεσα  στο παιδί σας και σε ένα άλλο συνομήλικο του , ενώ παράλληλα επισημαίνετε συνέχεια πόσο «καλό παιδί» είναι αυτό. Αμέσως, δημιουργείται ένα ανταγωνιστικό κλίμα μεταξύ των δύο παιδιών. Επιπλέον, είναι βοηθητικό να ξεκινήσει η αλληλεπίδραση από το σπίτι όπου το παιδί αισθάνεται πιο ασφαλές. Προσκαλέστε, δηλαδή, ένα παιδί το οποίο αισθάνεται πιο άνετα σε ξένο περιβάλλον, προκειμένου να βοηθήσει το δικό σας να «ξεκλειδωθεί».

   Ακόμα, ενώ ενθαρρύνεται το παιχνίδι με τυχόν αδέλφια, είναι θεμιτό οι γονείς να προτρέπουν το παιδί να αναπτύξει σχέσεις και με αλλά παιδιά. Ουσιαστικά, δυο αδέρφια δυσκολεύονται, στην πραγματικότητα, να έχουν ελεύθερη σχέση, αφού καλούνται να μοιραστούν  τα παιχνίδια, την αγάπη αλλά και την προσοχή των γονέων. Τα παιχνίδια ρόλων βοηθούν το παιδί στην ευκολότερη προσαρμογή στις εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες, ενώ το κάνουν να αισθάνεται περισσότερο σίγουρο για τον εαυτό του. Μια ακόμη ενδιαφέρουσα πρόταση, είναι να εντοπίσετε που έχει κλίση το παιδί και να το οδηγήσετε προς αυτή την κατεύθυνση. Οι  εξωσχολικές δραστηριότητες με συνομηλίκους  έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματικές για την κοινωνικοποίηση και τη δημιουργία φιλικών σχέσεων.

   Συνεπώς, αποφύγετε να πιέζετε το παιδί να βρει φίλους, κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει τον δικό του τρόπο και χρόνο για να μπορέσει να αισθανθεί άνετα και οικεία προκειμένου να αναπτύξει μια φιλική σχέση.



✍️ Γράφει η Δήμητρα Κοζμίδου, κοινωνική λειτουργός.


_____________________________________________

🦊|CheirelProject

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις