1. ΠΩΣ ΘΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ;




  Τι εννοούμε με τον όρο αυτοεκτίμηση; Με τον όρο αυτό λοιπόν περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο αισθανόμαστε σκεπτόμενοι τις πλευρές του εαυτού μας όπως για παράδειγμα η συμπεριφορά, η εμφάνιση μας αλλά και το πώς μας βλέπουν οι άλλοι. Δεν είναι λίγες οι  φορές που  συγχέονται οι όροι «αυτοεκτίμηση» και «αυτοπεποίθηση». Πράγματι και οι δύο αυτές έννοιες σχετίζονται με την περιγραφή του εαυτού. Μόνο στην αυτοεκτίμηση όμως εμπεριέχεται η αξιολόγηση. Είναι πολύ σημαντικό να δημιουργείται σε πρώτο στάδιο, θετική σχέση ανάμεσα στους γονείς και στο παιδί.

  Αυτή περιλαμβάνει τον αμοιβαίο σεβασμό, την έκφραση συναισθημάτων αγάπης τον κοινό χρόνο για διασκέδαση  και τέλος ,την ενθάρρυνση. Επιπλέον, η ύπαρξη σαφών ορίων δείχνει να συμβάλλει θετικά στην αυτοεκτίμηση του παιδιού  καθώς αισθάνεται πιο ασφαλές και περισσότερο σίγουρο για τον εαυτό του, γνωρίζει τι είναι «καλό» να κάνουν π.χ. «Καταλαβαίνω πως θέλεις να δεις ταινία αλλά δεν είναι η ώρα γι’αυτό. *Η οριοθέτηση με βίαιους τρόπους (πχ τιμωρία) αυξάνει τα επίπεδα επιθετικότητας που συνδέονται με χαμηλή αυτοεκτίμηση. Οι γονείς οφείλουν να δίνουν θετική ανατροφοδότηση επαινώντας το για την προσπάθεια τους (χωρίς να υπάρχει υπερβολή σε αυτό).

  Μη διστάζετε να του αναθέτετε να κάνουν ό,τι μπορεί μόνο του, όπως για παράδειγμα να ντύνεται και να βάζει  τα παπούτσια του επισημαίνοντας του ωστόσο , πως αν δυσκολεύεται μπορεί να ζητήσει τη βοήθεια σας. Έχοντας θετικές προσδοκίες για την επίδοση τους στο σχολείο, του δημιουργείτε το κίνητρο για περαιτέρω προσπάθεια. Η διατήρηση μη επικριτικής στάσης αλλά και το «πράσινο φως» ώστε να μπορεί να αναπτύσσει και να εκφράζει ελεύθερα σκέψεις και απόψεις , σίγουρα θα του  δημιουργήσει αίσθημα εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Επιτρέψτε του να αναλάβει ευθύνες και να πάρει πρωτοβουλίες όπως για παράδειγμα, να είναι στην επιλογή του τι θα φορέσει την επόμενη μέρα στο σχολείο.

  Επίσης, βασικό είναι το παιδί να έρθει σε επαφή με το αίσθημα της ματαίωσης και να αρχίσει να συμφιλιώνεται με αρνητικά συναισθήματα. Εξηγούμε στο παιδί πως είναι αναμενόμενο να υπάρξουν αστοχίες και λάθη. Επίσης, είναι σημαντικό , οι γονείς να μην χαρακτηρίζουν το ίδιο το παιδί αλλά την πράξη του π.χ. λέμε «δεν ήταν καλή η πράξη αυτή» και όχι «είσαι κακό παιδί».  Το παιδί δε θα ξεχάσει εύκολα τους χαρακτηρισμούς που του προσδίδουν οι γονείς. Επισημαίνεται επίσης, πως οι γονείς καλό είναι να αποφεύγουν τη διαδικασία της σύγκρισης με άλλα παιδιά, καθώς του δίνεται  αρχικά η  εντύπωση πως δεν είναι ευχαριστημένοι και πως το να είναι ο εαυτός του δεν είναι αρκετό. Κάτι τέτοιο, θα κάνει ,κατά πάσα πιθανότητα, το παιδί να κλειστεί στον εαυτό του και εν τέλει να μην αναπτύξει το ταλέντο του .

  Μην ξεχνάτε πως  όλα τα παιδιά έχουν ένα ταλέντο, βοηθήστε τα να το ανακαλύψουν!Δημιουργώντας λοιπόν, ένα γόνιμο περιβάλλον, εμπιστοσύνης και αγάπης σε συνδυασμό με θετικές προσδοκίες θα βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει ένα αίσθημα υψηλής αυτοεκτίμησης.

  Επιπροσθέτως, είναι σημαντική και η δική σας αυτοεκτίμηση ως γονείς. Αποτελείτε σημαντικότατα –αν όχι τα σημαντικότερα- πρότυπα συμπεριφοράς για τα παιδιά δεδομένου πως έχουν την τάση να μιμούνται και να υιοθετούν σκέψεις και συμπεριφορές. Κλείνοντας, απαραίτητο είναι οι γονείς να διατηρούν την ίδια στάση απέναντι στο παιδί ώστε αυτό να  δέχεται τα ίδια ερεθίσματα και να μη μπερδεύεται στο τι είναι «καλό» και «κακό» να κάνει. Για παράδειγμα, όταν μιμείται μια συμπεριφορά η οποία δεν είναι αποδεκτή από τα μητέρα αλλά ο πατέρας τη δέχεται, τότε επικρατεί σύγχυση στο μυαλό του παιδιού. Είναι, δηλαδή, σημαντικό, τουλάχιστον όταν το παιδί είναι παρόν οι γονείς να δείχνουν πως ακολουθούν κοινή πορεία και εκείνο λαμβάνει την ίδια αντιμετώπιση και από τους δύο.

 

Πίσω από κάθε παιδί που πιστεύει στον εαυτό του,

Υπάρχει ένας ενήλικας που πίστεψε πρώτα σε αυτό

-Matthew Jacobson-

 

 ✍️ Γράφει η Δήμητρα Κοζμίδου, κοινωνική λειτουργός.


_____________________________________________
🦊|CheirelProject


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις