32. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ


 

  


Η συμπεριφορά ενός παιδιού είναι από τα πιο σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τους γονείς. Δεν είναι λίγες οι φορές που το παιδί μπορεί να παρουσιάσει επιθετική συμπεριφορά. όταν τα δεδομένα γύρω του αλλάζουν, "ωθείται" και το ίδιο στην αλλαγή συμπεριφοράς.

    Είναι σημαντικό να έχουμε υπόψη πως οποιαδήποτε συμπεριφορά έχει το παιδί, είναι επειδή προσπαθεί να μας επικοινωνήσει κάποιο συναίσθημα. Σημαντικοί παράγοντες μιας ασυνήθιστης συμπεριφοράς, όπως αυτή της επιθετικής, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ηλικία, την προσωπικότητα και τις συνθήκες διαβίωσης (οικογενειακό, σχολικό περιβάλλον). Είναι λοιπόν πιθανό να παρατηρηθεί απειθαρχία/εκρήξεις θυμού εάν κάποιο κομμάτι της ρουτίνας του μεταβληθεί ή αντικατασταθεί από ένα άλλο, απότομα και χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία. Μπορεί να εκδηλωθεί είτε με λέξεις (βρισιές) είτε πράξεις (χρήση βίας). Πότε όμως αυτό πρέπει να μας θορυβήσει;

   Στην πλειοψηφία τους, τέτοιου είδους ξεσπάσματα διαρκούν μικρό χρονικό διάστημα, ενώ σπάνια είναι ικανές να αποδιοργανώσουν  την οικογένεια. Εμφανίζεται συχνότερα στην ηλικία των δύο ετών και πιο συγκεκριμένα, ειδικότερα στα αγόρια, ενώ τα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται μείωση. Μεγαλώνοντας, συνηθίζεται, το παιδί να εκδηλώσει τέτοιου είδους συμπεριφορά, σε ομαδικά παιχνίδια. Η αλήθεια είναι πως, τα παιδιά, σπάνια έχουν την πρόθεση να βλάψουν κάποιον. Τις περισσότερες φορές, εξερευνούν τον κόσμο και το περιβάλλον γύρω τους , δοκιμάζοντας πράγματα για δουν τα όρια που έχουμε, θέλουν να δουν τις αντιδράσεις μας. Ας μην ξεχνάμε, πως τα παιδιά δεν έχουν ανεπτυγμένη την ικανότητα της αυτοσυγκράτησης.

   Η παρουσία της επιθετικής συμπεριφοράς, εντείνεται στην ηλικία των δύο ετών, όπου τα συναισθήματά τους, είναι στο αποκορύφωμα, αλλά, όπως προαναφέρθηκε, δυσκολεύονται στη διαχείρισή τους. Γνωρίζατε πως υπάρχει και η "υγιής επιθετικότητα" ; Στην ηλικία των 4-5 ετών, εμφανίζεται και σε αυτή της τη μορφή, μέσω της οποίας τα παιδιά εκτονώνονται και εξωτερικεύουν την έντασή τους μέσω άσκησης ή πολεμικής τέχνης. Συνεπώς, θα μπορούσε μια μη υγιής έκφρασή του να μετατραπεί σε υγιή, με τα κατάλληλα εργαλεία. Για παράδειγμα, μπορούμε να δώσουμε την εναλλακτική λύση στα παιδιά, αντί να πετάνε πράγματα, να χτυπούν ένα μαξιλάρι, προκειμένου να εκφράζεται ο θυμός και τα δυσάρεστα συναισθήματα.

   Είναι  βοηθητικό, να κατανοήσετε τους λόγους για του οποίους το παιδί συμπεριφέρεται κατά αυτόν τον τρόπο. Παρατηρήστε που παρουσιάζει  την συγκεκριμένη "απάντηση", όταν βρίσκεστε στην βόλτα, στο σχολείο, στον γιατρό; Αν αυτή δεν παρατηρείται σε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής , το πιθανότερο είναι πως σχετίζεται με το εκάστοτε πλαίσιο και τις συνθήκες, όπως για παράδειγμα εξάντληση, πολυκοσμία, άγνωστο περιβάλλον. Δείτε ακόμα, αν η συμπεριφορά απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο και εστιάστε στο γεγονός που συμβαίνει ακριβώς πριν την εκδήλωση της επιθετικότητας. Αν πραγματοποιήθηκε, λόγου χάρη, κάποιος τσακωμός με συνομήλικό του, εάν δεν βγήκε νικητής στο παιχνίδι ή αν είναι άυπνο. Η διαπίστωση που θα κάνετε, σίγουρα θα σας βοηθήσει να το χειριστείτε σωστότερα.

   Για άλλη μια φορά, αξίζει να σημειωθεί η σημασία της σταθερότητας, της επιμονής και τη ψυχραιμίας που θα καταφέρουν να επιδείξουν οι γονείς, όπως και γενικότερα ο τρόπος που θα χειριστούν την κατάσταση. Πρέπει να είναι σαφείς σε όσα λένε, να διατηρούν την ίδια στάση απέναντι σε αυτή την συμπεριφορά, ώστε να μην στέλνουν διαφορετικό μήνυμα στο παιδί και τέλος, είναι σημαντικό να κατανοήσουν τον τρόπο που το παιδί φέρεται κατά αυτόν τον τρόπο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις