15. ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

   


 

   Η δυσλεξία διακρίνεται για τον προσωπικό της χαρακτήρα , γεγονός που επιτάσσει το σχεδιασμό εξατομικευμένου θεραπευτικού προγράμματος. Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) διακρίνονται για την ευελιξία τους στην προσαρμογή του τύπου μάθησης του κάθε ατόμου. Η χρήση του Η/Υ ως «εναλλακτικού-συμπληρωματικού διδακτικού μέσου», σε συνδυασμό με την παραδοσιακή διδασκαλία μπορεί να συμβάλει στην υπέρβαση του προβλήματος της δυσλεξίας.

Με τη χρήση της νέας τεχνολογίας η διδασκαλία διαφοροποιείται, ανάλογα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τον ρυθμό του κάθε παιδιού.

ü  Οι υπολογιστές παρέχουν στο μαθητή με δυσλεξία εργασίες σε μικρά διαδοχικά βήματα. Η κατάτμηση της διδασκαλίας σε μικρά βήματα προάγει τη μάθηση.

ü   Με την ενίσχυση της συγκέντρωσης της προσοχής μπορεί να φανεί ο βαθμός κατανόησης σε κάτι .

ü  Το παιδί μπορεί να επαναλάβει ό,τι δεν κατάλαβε ή ακόμα να προχωρήσει γρηγορότερα,. Διαμορφώνει δηλαδή, το ρυθμό της προσωπικής του μάθησης.

ü  Το παιδί διαθέτει καλύτερη συγκράτηση και ανάκτηση της γνώσης, έχει τη δυνατότητα να εξασκείται περισσότερο, χωρίς να δοκιμάζει την υπομονή του εκπαιδευτικού.

ü   Περιορίζεται ο κίνδυνος να εκτεθεί στην αρνητική κριτική των συμμαθητών του .

ü  Ο έλεγχος στη διαδικασία της μάθησης ενθαρρύνει τον μαθητή, επειδή μαθαίνει με τον δικό του τρόπο.

Ο υπολογιστής αποτελεί σημαντικό εργαλείο, καθώς η εκπαιδευτική του χρήση διευκολύνει τη βασική  δυσκολία του παιδιού με δυσλεξία, τον γραπτό λόγο. Στο θέμα της γραφής, ορθογραφίας και ανάγνωσης, οι δυσκολίες δύνανται να περιοριστούν. Με τη χρήση των (Η/Υ), το  μάθημα γίνεται πιο  ελκυστικό, ευχάριστο και αποτελεσματικό στο παιδί με μαθησιακές δυσκολίες.

 

 

Συγκεκριμένα, το παιδί με δυσλεξία :

ü  καλείται να εντοπίσει το γράμμα στο πληκτρολόγιο και όχι να το ανακαλέσει από τη μνήμη του. Έτσι, το παιδί-χρήστης μπορεί να γράφει με καθαρό και ευανάγνωστο τρόπο αλλά και να κάνει διορθώσεις χωρίς πλέον  να χρειάζεται η διόρθωση των λαθών από τον εκπαιδευτικό της τάξης.

ü  Βάσει της διαδικασίας αυτής, το παιδί αποκτά μια μορφή ανεξαρτησίας, ενώ αδιαμαρτύρητα αποδέχεται τα λάθη του, τα οποία «επισημαίνονται» από τον υπολογιστή.

ü  Ανάλογη είναι η στάση του παιδιού με δυσλεξία στην αντιμετώπιση των αναγνωστικών του  λαθών. Τα λάθη που κάνει στην προσπάθειά του να διαβάσει μια νέα λέξη, διορθώνονται αμέσως, προκειμένου να διδαχθεί το σωστό ήχο της λέξης. Με τον τρόπο αυτό παρέχεται ανατροφοδότηση στο παιδί και εξασφαλίζεται χρόνος. Δεν απαιτείται συνεπώς, η διακοπή της διδακτικής ροής του μαθήματος, ενώ δεν πλήττεται η αυτοεκτίμησή του.

Η χρήση του υπολογιστή μπορεί να προωθήσει τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης . Έχοντας ο μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες πρόσβαση τόσο σε εργαλεία που χρησιμοποιούν και οι υπόλοιποι συμμαθητές του όσο και σε προγράμματα που διευκολύνουν τη συμμετοχή του στις ίδιες ασχολίες, νιώθει ότι δεν υπολείπεται έναντι αυτών. Μέσω των πολλών επιλογών σε δραστηριότητες που παρέχει  ο υπολογιστής, καθίσταται εφικτή η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ μαθητών με διαφορετικές δεξιότητες. Με τον τρόπο αυτό ο μαθητής αφενός εξασφαλίζει την καθημερινή συμμετοχή του στο  μάθημα και αφετέρου την  αλληλεπίδραση και  επικοινωνία με τους συμμαθητές του.

Τα άτομα με ειδικές δυσκολίες μάθησης μπορούν να ενισχύσουν τις δυνατότητες και να αντισταθμίσουν τις αδυναμίες τους, μέσα από τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και γενικά των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Η προσφορά αυτών των μέσων στην προαγωγή της μάθησης και στην κοινωνικοποίηση των ατόμων δεν υποκαθιστά τον εκπαιδευτικό. Αντίθετα, ο ρόλος τους στο διδακτικό έργο είναι συμπληρωματικός και υποστηρικτικός.


 



 

✍️ Γράφει η Καστάνια Μαρία, Ειδική Παιδαγωγός &

 Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού.


_____________________________________________

🦊|CheirelProject

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις