9. ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ

 

Λογοθεραπεία και Παιδί. 













Πολλές φορές γεννώνται απορίες στους γονείς σχετικά με την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού τους. Ποιά «σημάδια» φανερώνουν ότι ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία; Ποιά είναι η κατάλληλη ηλικία για την έναρξη λογοθεραπείας; Πού μπορεί να αξιολογηθεί το παιδί; Είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που ταλανίζουν τους γονείς.

 

Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, ομιλίας, επικοινωνίας, φωνής και κατάποσης. Κάποιες από τις δυσκολίες αυτές ενδέχεται να είναι απόρροια συγγενών (σύνδρομο Down, Βαρηκοΐα-Κώφωση, Εγκεφαλική Πάρεση κ.α.) ή επίκτητων διαταραχών (αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή, αρθρωτική διαταραχή, φωνολογική διαταραχή, διαταραχή ροής ομιλίας ή διαταραχές φωνής).

 

Συχνή, είναι η παραπομπή παιδιών σε λογοθεραπευτικά κέντρα για αξιολόγηση/θεραπεία δυσκολιών που παρουσιάζονται στην παραγωγή κάποιων ήχων (φωνημάτων) της γλώσσας. Συχνά τέτοια παραδείγματα είναι τα ακόλουθα:

·        Δυσκολίες στην παραγωγή κάποιων ήχων (φωνημάτων) της γλώσσας πχ. δεν παράγει τους ήχους /ρ/,/σ/,/ξ/,/ψ/ στην ομιλία του.

·        Κάνει αντικαταστάσεις με άλλους ήχους : αντί για /β/ λέει /δ/ ή αντί για /θ/ λέει /φ/

·        Απλοποιήσεις συμπλεγμάτων: αντί για /σπίτι/ λέει /πίτι/

                                                               αντί για /γλώσσα/ λέει /γώσσα/

·        Πλήρης απουσία ομιλίας ή απλοποιημένος λόγος σε σχέση με την ηλικία: για παιδί 2 ετών, αντί για /πάμε βόλτα/ λέει /βόλτα/

                      αντί για /θέλω νερό/ λέει /νερό/

·        Συχνά λάθη στη χρήση καταλήξεων της γραμματικής (χρόνος, αριθμός, γένος): αντί για /εχθές πήγα/ λέει /εχθές πάω/

·        Αδυναμία αφήγησης ιστοριών ή παραμυθιών

·        Αδυναμίες εκτέλεσης απλών ή σύνθετων εντολών ανάλογα με την ηλικία του κάθε παιδιού

·        Διαταραχές στη ροή της ομιλίας πχ. μπλοκαρίσματα στην ομιλία (μμμμ-μπάλα)

·        Επαναλήψεις συλλαβών (νενενε-νερό), πολύ γρήγορη ομιλία

 

Η ηλικιακή περίοδος 3-6 ετών αποτελεί σταθμό για την γλωσσική εξέλιξη και ανάπτυξη του παιδιού, τόσο σε επίπεδο κατανόησης, όσο και σε επίπεδο παραγωγής. Αυτή η ηλικία είναι ευνοϊκή για την αξιολόγηση και την έγκαιρη παρέμβαση. Ωστόσο αν ένας γονέας αντιληφθεί νωρίτερα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί του, μπορεί να απευθυνθεί άμεσα στον ειδικό.

Για τον λόγο αυτό, σε περιπτώσεις που οι δυσκολίες προκύπτουν στην πορεία της ανάπτυξης του παιδιού τότε θα πρέπει οι γονείς να ζητούν συμβουλές από λογοθεραπευτή το συντομότερο δυνατό. Ο λογοθεραπευτής θα κρίνει αν το παιδί είναι σε θέση να παρακολουθήσει ένα τυπικό πρόγραμμα λογοθεραπείας με εβδομαδιαίες συνεδρίες ή θα πρέπει να ακολουθηθεί κάποιο άλλο πρόγραμμα. Σε κάθε περίπτωση ο ειδικός για να αξιολογήσει τα προβλήματα λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας είναι ο λογοθεραπευτής  και οργανώνει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα θεραπειών, βασισμένο στις ανάγκες του εκάστοτε παιδιού.

Η διάρκεια της θεραπείας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Υπάρχουν αντικειμενικοί παράγοντες που βασίζονται στα αποτελέσματα της αξιολόγησης, δηλαδή στον εντοπισμό της δυσκολίας και στα αίτια της, και φυσικά στις ικανότητες του θεραπευτή. Η σχέση θεραπευτή-παιδιού, το κίνητρο του παιδιού ή της οικογένειας για τη λύση του προβλήματος, η ενεργή συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η τήρηση των οδηγιών του λογοθεραπευτή είναι κάποιοι από τους υποκειμενικούς παράγοντες.


Από την Αναστασία Λουκίδου, απόφοιτο λογοθεραπείας.

 

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις